header
Tips & Tricks
Blog

Vlaanderen Fietsroute
16 augustus t/m 28 augustus 2003. Afstand 1383 kilometer.

De route
De Vlaanderen Fietsroute is een 800 km. lange route door geheel Vlaanderen. Het is een LF route die met witte, rechthoekige bordje is aangegeven. Ook is er een topogids verkrijgbaar waarin de route beschreven wordt en op topokaartje is ingetekend. De campings staan aangegeven en de heuvels worden omzeild. Tijdens een van mijn tochten naar Frankrijk heb ik een deel van deze route gevolgd en me tevens voorgenomen om hem een keer volledig te doen. Vanwege een ongeval eind 2002, had ik afgelopen jaar nogal wat fysieke problemen gehad. Hierdoor heb ik weinig kunnen fietsen. De Vlaanderen fietsroute is niet zo'n zware tocht dus het leek me het ideale moment om hem nu te fietsen. Ik ben vanaf huis gaan fietsen.

Reisverslag Vlaanderen
's Morgens om een uur of tien vertrek ik dan toch maar richting Maasluis. De laatste dagen had ik een vreselijke buikgriep waardoor ik me nog erg zwak voel. Maar de zon schijnt en ik heb me er zo op verheugd dus daar ga ik dan. Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik terugkwam uit Australie. Daarna heb ik wegens omstandigheden geen fietsreizen meer gemaakt. Eind oktober ben ik aangereden door een automobilist tijdens een ritje op de racefiets. Fiets total los, gekneusde ribben, knie en schouder. Na aanhoudende pijnen in rug en nek bleek dat mijn ruggewervels ook niet helemaal goed meer stonden. Maar dat weerhoud me niet langer om niet op fietsvakantie te gaan. Dus spullen bij elkaar gezocht en op de fiets gestapt.
Ik neem het pondje naar Rozenburg en rij dan naar Hellevoetsluis. De wind staat schuin op mijn rug dus ik kan lekker door fietsen. Ik volg de Noordzee route (LF-1). Deze loopt namelijk helemaal tot aan Brugge, waar ik de Vlaanderen fietsroute zal oppakken. De Haringvlietdam, de Brouwersdam en de Stormvloedkering Oosterschelde over. Alsmaar naar het zuiden. Een bekende route voor mij. Op de stranden is het druk. Druk met zonaanbidders, surfers en parasailers. Middelburg nadert. De camping is nabij het gezellige centrum.

De volgende dag is het erg bewolkt. Op het moment dat ik denk "Als het maar niet gaat regenen", voel ik spetters. Gelukkig zet het niet door. Nog niet zo heel lang geleden is er een tunnel van Vlissingen naar Breskens aangelegd. Deze is helaas niet toegankelijk voor fietsers. Niet zo vreemd want de tunnel is 6 km lang. Dat wordt dus weer de boot nemen. De autoloze veerpont.
Via Sluis fiets ik naar Brugge. Ik ben er lekker vroeg zodat ik nog genoeg tijd heb om het oude, pitoreske stadje te bekijken. Te voet gaat dit beter dan fietsend want alle straten zijn met kasseien aangelegd.
Vanaf Brugge pak ik de Vlaanderen fietsroute op. Het is geen goed begin want het regent. Ik rij langs het "kanaal van Gent naar Oostende". Het landschap ziet somber. Het is wel rustig fietsen want dit is een autovrij pad. Af en toe komt mij een fietser tegemoet. Deze rijden de route in tegengestelde richting. Na een verdwaling in Gent vind ik de route weer en rij vervolgens tientallen kilometers langs de Schelde op de dijk. Het regent nog steeds. Soms hard soms zacht, maar constant. In Dendermonde hoop ik een camping te vinden maar helaas. Iemand verteld me dat er in Temse een moet zijn. Daar eenmaal aangekomen, krijg ik te horen dat ze geen tentjes toelaten. Oh, ik ben moe en heb honger. Waar is een camping! 7 km verderop kan ik wel terecht. Ah, eindelijk. De zon is inmiddels doorgekomen en ik voel me gelukkig veel beter. Wat een natte dag!

Langs de Schelde vervolg ik mijn weg. De zon schijnt en het is bijna windstil. De Schelde splits zich en zo volg ik de Rupel. Met een klein pondje vaar ik naar de andere kant waar de route verder gaat naar Lier. Lier heeft een gezellig plein. Het gebied voorbij Lier is erg mooi. De rivier slingerd zich door het overweldigende groen en bloemenpracht. Vanaf Beersum rij ik over een slecht pad langs een kaarsrecht kanaal naar Turnhout. Net voorbij deze industriestad is een camping. Baalse Heide. De receptioniste schrijft , na verschillende pogingen op de computer, uiteindelijk het bedrag op van €13. "Pardon?" zeg ik. "Dat is dan €13". "13 Euro?? Is dat inclusief maaltijden?"."Nee." zegt ze met een strak gezicht. "Normaal betaal ik de helft" zeg ik"."Zeker in Nederland". "Nee, in Belgie". Ze toont me de prijslijst. Er staat: 2 pers.+ fiets + tent €13. "Waarom betaal ik voor 2 personen?" vraag ik. "Ik ben niet twee personen". "Nee, het is €13 per plaats". "Oh, dat staat hier niet". "Het is €13 per plaats" zegt ze nogmaals geirriteerd. "Ik heb maar een klein tentje, ik hoef geen hele plaats" zeg ik brutaal maar ik krijg geen antwoord. Ik reken uiteindelijk maar af. Er is niets tegenin te brengen. "De douche is €1 " zegt ze. "Helaas, ik ben door mijn dagbudget heen" zeg ik terwijl ik wegloop. Dat wordt dus een koude douche. "Uitbuiters!" mompel ik.
De route gaat verder langs het kanaal. Op een gegeven moment sla ik linksaf en rij over een schelpenpad door het Kattenbosserheide en Kolisbos. Erg mooi. Langs de Willemsvaart fiets ik veel te ver door. Afslag gemist! De schaal van de kaartjes is ook zo klein. Twee keer trappen en je moet weer een bladzij omslaan. Ik neem de eerste afslag en probeer onderlangs weer op de route te komen. Het valt niet mee de goede richting op te gaan want nu merk ik hoe belabberd het gesteld is met de richtingaanwijzers in belgie. Eigelijk staat er nergens een richtingaanwijzer. M.b.v. de zonstand probeer ik de weg te vinden. Waarempel, ik kom in Thorn waar de route weer verder gaat. Maaseik is mijn eindpunt voor vandaag. 's Avonds maak ik nog een wandelingetje naar het centrum. Deze camping kost me overigens maar €4. Oke, het sanitair ziet er niet uit maar er is wel gratis warm water.

's Morgens vroeg wordt ik gewekt door een haan. Ik sta maar meteen op en verlaat de nog slapende campinggasten. Ik volg de Maas. In Stokkum loop ik vast. Wegopbreking. De gehele dijk is afgezet. Stukkie terug dan maar en een andere weg nemen naar Maasmechelen. Hiervandaan loopt de route langs de Willemsvaart naar Maastricht. De camping in Dousberg is opgeheven. In Berg, net buiten Maastricht, vind ik een mooie camping. Ik heb een enorme plek maar daar betaal ik dan ook voor. De rest van de dag verken ik de Limburgse stad. 's Avonds lees ik een paar hoofdstukken in "Op de pedalen" van Mark Jenkins.
Net buiten Maastricht pak ik de route weer op. Het heet nu de LF6b. Bij Kanne fiets ik het Albertkanaal over en moet dan flink aanzetten om uit het dal omhoog te rijden. Door de velden met suikerbieten, mais en haver slingert de weg zich door het heuvelland. Er staat een stevige tegenwind. Ik kom weer een aantal collega-fietsers tegen. Ze informeren ofdat ze nog op de route zitten. Ze hebben dan ook geen duidelijk routebeschrijving bij zich. Het is bijna niet te doen om alleen op de bordje te rijden want deze staan niet altijd goed zichtbaar langs de weg. Of ze staan recht, of ze staan links van de weg. Ze staan vaak na een kruispunt i.p.v. ervoor en soms zijn ze in de te afslaande weg gezet. Tongeren heeft een gezellig plein. De plaatsjes Heks, Mettehoven en Brustum ken ik van een eerder gemaakte fietsreis. Voorbij Bierbeek gaat de route over een gravelpad door het Mollendaalbos. Een steile afdaling over het slechte pad waar de dikke boomwortels woest uit de grond steken. De camping in Oud-Heverlee is vol zegt de eigenaresse. Erg druk met fietsers beweert ze. Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij maar 5 km verderop, in Huldenberg, moet nog een camping zijn dus ik rij dat stukje maar even door. Hier tref ik een belabberde camping waar geen enkele fietser staat. Vreemd?!

Ik ben zeer vroeg vertrokken zonder af te rekenen. In Overijse eet ik mijn ontbijtje en fiets dan verder naar Hoeilaart. Vandaar naar Sint Genius-Rode door het Zonienbos. Tip! Kies bij de T-splitsing het slechte pad. Zeer de moeite waard. Door de landbouwvelden slingert de weg zich naar Halle. In Halle is het feest. Markt en kermis. Erg gezellig. Voorbij Halle maakt de route een flinke lus naar het Noorden. Ik zou een heel stuk kunnen snijden als ik rechtdoor fiets. De verleiding is erg groot want ik heb al de hele dag tegen wind.....maar ik doe het niet. De laatste pittige klim is in Vollezele. 6 km buiten Geraardsbergen is een schitterende, grote familie camping. Tropisch zwembad, speeltuin, recreatiemeer, kanoen, midgetgolf enz. Geraardbergen zelf vind ik niet bijzonder. Het is vandaag druk op de weg met wielrenners. Het is dan ook zondag. Vooral in dit gebied valt mij op dat er verschikkelijk veel gekleurde pijlen op de weg geschilderd staan. Allemaal fietsroutes. Het is dan ook mooi fietsen door dit heuvelland. De gravelweg door het Kluisbos is erg stoffig. Na een afdaling bereik ik de Schelde en het landschap is vlak. Ik heb de wind in de rug. Lekker doorrijden dus. Zo bereik ik al snel Ieper. Een mooi stadje. Zeker het bezichtegen waard.

Ik nader inmiddels de Belgische kust. De route loopt door de uitgestrekte polders en af en toe heb ik een stramme tegenwind. Ik ben betijds op de camping in Nieuwpoort. Dit stadje heeft een verscheidenheid aan kunstopjecten en ook weer een gezellig plein. Kilometers lang fiets ik langs het nieuwpoort kanaal richting Damme waar ik de route verlaat. Het zit erop voor mij. Wat de Vlaanderen Fietsroute betreft. Het enige wat mij nog rest is de weg naar huis terug. Via Vlissingen en Bergen op Zoom naar Rijswijk. Nog zo'n 200 kilometer. De Vlaanderen Fietsroute vond ik een heel mooie route. Niet te zwaar en goed te doen voor iedereen. De route liep wel vaak langs kanalen wat betekend dat je soms lange stukken tegen wind heb, of wind mee natuurlijk. De wegwijsbordjes staan niet altijd duidelijk in het zicht dus het is handig om de Topogids mee te nemen. Hierin staan ook de campings en infokantoren die op de route liggen vermeld.