header
Tips & Tricks
Blog

Het Trekvogelpad
Het trekvogelpad is een LAW(Lange Afstands Wandeling) van Bergen aan zee tot Enschede en is zo'n 400 km lang. De route gaat door 30 vogelgebieden in Nederland en vandaar de naam; Trekvogelpad.
De route staat duidelijke beschreven in een boekje van Nivon. Hierin is ook meer informatie te vinden zoals overnachtingsplakken, OV-verbindingen en wetenswaardigheden over de dorpen en gebieden waar je loopt.
Voor meer onformatie over LAW routes zie: Wandelnet.nl

Na mijn wandeltocht in zuid Spanje, heb ik me voorgenomen meer te gaan wandelen. Beginnend met het Trekvogelpad. Ik loop deze met bepakking en overnacht op kampeertereinen. De route loop ik in etappes dus niet in n keer.
Hieronder vind je verslagen en foto's van de etappes tot nu toe.

Etappe 1: Bergen aan zee - Alkmaar, 23 km
25 april 2015: Ik heb ik 4 dagen vrij ivm met Koningsdag. Tijd voor de eerste etappe van het Trekvogelpad. Mijn rugzak ingepakt en met de auto naar Diemen. Daar wil ik met het OV naar Bergen aan Zee waar de route begint. Helaas op weg naar Diemen krijg ik autopech en kom langs de snelweg stil te staan. Na veel gedoe ben ik uiteindelijk pas om half 3 in Bergen aan zee. Het regent, het is koud. Ik wil me toch aan mijn planning houden dus stap flink door. Het eerste deel loopt door het duingebied. Het is een heel mooi gebied....als de zon schijnt. Nu geniet ik er weinig van. Mijn paraplu hou ik bijna vertikaal vlak voor me, vanwege de harde wind en regen.

Het klaart gelukkig op Egmond nader, klaart het iets op. Via paadjes door weilanden loop ik richting Heiloo. Ik besluit om door te lopen naar Alkmaar. In Alkmaar rijdt de buschauffeur, die mij van Alkmaar naar Bergen gebracht had, toeterend en zwaaiend voorbij. Het is 8 uur eerdat ik de camping bereik.  De campingeigenaar moppert omdat ik zo laat aankom. Nouja, het is nog licht dus wat zeurt hij? Het enigste tentje is die van mij. Ik maak een maaltje neem een warme douche en kruip mijn nieuwe slaapzak in.

De volgende ochtend regent het weer. De kracht om door te gaan is ver te zoeken. Niet vanwege fysieke klachten of een slechte nachtrust, integendeel. Maar mentaal heb ik het zwaar. Ik kan de negatieve gedachtes; autopech, regen, kou, saai, saaie route, niet uit mijn hoofd zetten. Ik had het me heel anders voorgesteld. Ik weet het even niet meer. Wanneer ik langs het station loop, besluit ik om de trein naar huis te nemen.

tvp  tvp

Etappe 2,3 en 4: Alkmaar - Diemen, 94 km
23 mei 2015: Hoewel ik een maand geleden de moed had opgegeven, heb ik me weer herpakt. Ik ga het weer proberen! Inmiddels ben ik al twee keer een paar dagen wezen fietsen in Nederland en dit weekend wil ik weer eens wat anders. Dus het Trekvogelpad weer op. Er is goed weer voorspeld dus daar zal het niet aan liggen. Ik start waar ik de vorige keer geeindigd ben; Alkmaar dus. Mijn eindpunt zal zijn in Diemen aangezien ik nu 3 dagen heb.

Noord Holland is mij niet zo bekend maar ik verbaas me erover hoe mooi het eigenlijk is. Zeker om te fietsen. Mooie polderwegen met weinig verkeer. Waarom ga ik eigenlijk nooit naar Noord Holland vraag ik me af. Voor Akkersloot vaar ik met een pontje over. Ik wandel langs grasvelden met koeien, koolvelden, schapen en gele bloemen. Ik loop door kleine boeren dorpjes met houten huizen. Graft is het hoogtepunt van de dag. Wat een leuk dorpje! Om de twee uur neem ik even pauze en maak koffie. Bij Spijkerboor neem ik voor de tweede keer een veerpontje en loop het laatste stuk over een lange dijk richting Wormer. Ik overnacht op camping De Akker vlak vr Wormer.

Hoewel het 'snachts slecht 3 graden was, heb ik heerlijk geslapen. Mijn nieuwe slaapzak bevalt goed. Ik eet mijn havermoutprutje en vervolg de route. Er is wat onduidelijkheid bij het oversteken van het spoor bij de A7. Er zou een houten brug over het spoor aangelegt zijn(staat in de routegids), maar deze is er niet. Via het fietspad is het enorm omlopen waar ik niet zo'n zin in heb. Ik zie een kleine opening in het hek waar ik doorheen kruip en kan zo omhoog klimmen op het viaduct om vervolgens het spoor over te gaan. De route gaat even verder door het natuurgebied "Het Twiske". Een mooi gebied om de Stootersplas. Vanwege het mooie weer is het behoorlijk druk.  Na een ijsje in Landsmeer loop ik door naar Het Schouw. Voor 0,25 wordt ik het Noord Hollandskanaal overgevaren. Ik verlaat de route om naar de camping 't Uilenveldje te gaan.

De volgende ochtend zie ik op de kaart dat de route een enorme omweg maakt van 16 km om vervolgens hier 2 kilometer vandaan uit te komen. Oei, dit is zwaar! Heel zwaar. Ook moet ik een stukje teruglopen om weer op de route te komen. Waarom bestudeer ik de kaart dan ook!? Eigenlijk moet je niet teveel nadenken als je wandeld maar gewoon domweg de route volgen! Na drie keer heel diep zuchten, nog eens drie keer, mijn hoofd leeg te maken en mezelf koffie met appelgebak te beloven, draai ik me om en loop terug naar de route.

Broek in Waterland is een van de mooiste dorpen in Noord Holland en omdat ik dus gewoon de route volg(14 km om!!) strijk ik neer op een klein terasje waar ik een capucino en een zelfgebakken appeltaart neem. De route voor vandaag gaat over asfalt. Dat is wat me opvalt. 100% asfaltpaden terwijl het Trekvogelpad een natuurpad is. De voorgaande dagen ging ook voornamelijk over asfalt. Dat is wat me wel een beetje tegenvalt. De route had ik dus ook met de fiets kunnen doen. Alleen het stukje door 't Twiske was echt wandelpad. Maargoed, het loopt makkelijk en voor ik het weet ben ik in Diemen, waar de auto staat. Dat is vlot gegaan.

tvptvp  tvp

Etappe 5: Diemen - Naarden Bussum, 27 km
Auto bij station Diemen gezet. Langs het Diemerbos naar de Gaasperplas. Dit gebied is aangelegd voor de Floriade in 1982. Het is nog duidelijk te zien aan de verschillende modeltuinen. Langs de bochtige Gein naar driemond waar drie riviertjes samenkomen; de Gein, Gaasp en Smal Weesp. Het Trekvogelpad gaat dwars door Weesp en vervolgens door de polders naar het Naardermeer.. Dit is een natuurlijk meer en ndus niet aangelegd zoals de meeste meren in de Vechtstreek. Het is een mooie route over een onverhard pad. Jammer dat je constant die A1 hoord.

In Naarden neem ik de trein terug naar Diemen. In tijd van 15 minuten ben ik weer terug bij mijn auto.

Etappe 6 en 7: Naarden Bussum - Maarn, 60 km
6 mei 2017. Eindelijk weer eens een stukje van het Trekvogelpad gelopen. Daar is het afgelopen jaar weinig van terecht gekomen. Ik kan niet uitleggen waarom. Het kwam er gewoon niet van.

Maargoed, de weersvoorspellingen waren gunstig voor het weekend, dus de backpack weer ingepakt en de wandelschoenen aangetrokken. De auto zet ik in Maarn en met de trein reis ik naar Naarden Bussum waar ik de vorige etappe geeindigd ben.

Het zonnetje schijnt en de jas gaat al snel uitwanneer ik door de Keverdijkse polder loop. Evenlater rits ik mijn pijpen af.Ik verlaat het Gooi en bevind me dan op de Utrechtse Heuvelrug. Ik wandel over schelpenpaden en bospaden. Langs de Wester- en Zuiderheide. Dit was ooit een uitgestrekt heidegebied maar ligt nu ingeklemd door steden en wegen. Ondanks dat kan je er toch heerlijk wandelen.

In de tuin van kasteel Groenveld rust ik op een bankje en maak koffie op mijn brandertje. In Kasteel Groenveld, eigendom van Staatsbosbeheer, worden expositie gehouden. Nu is er een hondenwedstrijd aan de gang. Even later wandel ik verder richting Baarn. De onbewaakte spoor overgang is afgesloten en ik moet een stukje verder via een voetgangersbrug het spoor over.

Het bos hier bestaat voornamelijk uit naaldbomen. Den, spar en Lariks. het ruikt heerlijk die bosgrond. Ik nader Hollandse Rading waar ik op natuurcamping Fazantenhof ga overnachten.

Heerlijk geslapen in mijn minitentje. Na een ontbijtje van havermoutpap en chocolademelk, pak ik mijn spullen in en ga weer op stap. Zondagochtend, heerlijk rustig en het bos ruikt zo lekker en fris. Ondanks de 30 km van gisteren, gaat het lopen goed. Het is vandaag helaas gewolkt en wat kouder maar op zich prima wandelweer. Ik loop door de landgoederen Pijnenburg en Hees. Op het moment dat ik denk, ik heb trek ik koffie met appelgebak, kom ik langs thee 't Hoogt. Het is er druk met fietsers. Na deze rust wandel ik weer verder richting Soesterberg. Over smalle bospaadjes naar Austerlitz. Dit is een mooi stukje van de route. Omdat ik Austerlitz wel ken, en verwacht dat het er druk zal zijn, pas ik de route iets aan. Ik blijf dus op de bospaden en laat Austerlitz rechts liggen. De laatste kilometers naar Maarn, en etappe 7 zit erop. Ik vond dit deel van de route heel mooi. Veel onverharde bospaden en afwisselend kwa natuur. Een geslaagd weekend en 60 kilometers in de benen.

Etappe 8: Maarn - Rhenen ,40 km
21 mei 2017. Gisteren moest ik in Hilversum zijn voor een selectiedag van een TV programma. Omdat ik dan toch in de richting van Maarn was, heb ik op een camping overnacht en vandaag loop ik etappe 8 van het Trekvogelpad. Start in Maarn, eindpunt in Rhenen. Mijn tent kan ik in de auto laten dus loop ik met een dagrugzak.

Via de Kaapse bossen naar Doorn. een bekend gebied want als kind gingen wij ieder jaar een paar weken kamperen in Doorn. Ik zie vaak een waarschuwingsbordje voor teken. Het is idd uitkijken in deze periode want de vorige wandeling had ik ook 3 teken op mijn huid verwijderd. De route gaat verder langs landgoed Sandenburg en kasteel Broekhuizen. Er fietsen hele groepen wielrenners in rose shirtjes voorbij i.v.m. de Classico Giro Utrecht die ik ook een keer gereden heb.

Na Leersum loop ik door de Amerongse Bovenpolder. Dit is een uiterwaard van de Nederrijn. Een mooi kleurenpalet door de vele bloemen. Na een korte pauze langs kasteel Amerongen en even later loop ik weer door een bosgebied. langs de zandgroeve Kwintelooyen en door het Remmersteinsche bos.

In Rhenen aangekomen koop ik wat lekkers bij de Jumbo. Helaas was ik de laatste 20 km helemaal geen horeca tegen gekomen voor koffie en appelgebak dus trek had ik wel. Vanaf station Rhenen neem ik de trein terug naar Maarn. Vandaag flink doorgestapt. De 40 kilometer zal ik morgen ook nog wel voelen in mijn benen.