header
Home Over mij
Uitrusting
Tips & Tricks
Blog

Oost Polen, The Green Velo Fietsroute
22 augustus t/m 14 september 2019. Totale afstand: 2185 km

De route
De Green Velo fietsroute is een fietsroute van 1885 kilometer door het oosten van Polen. De route is bewegwijzerd en voorzien van rustplaatsen onderweg. Om de route te realizeren zijn er 30 fietsbruggen aangelegd en 250 servicepunten. Je fietst door 12 zogenaamde regio's en passeert een diversiteit aan landschappen. Polen is rijk aan Nationale Parken en uitgestrekte gebieden. Ideaal voor de fietser die van natuur en rust houd. De route start in Konskie en eindigt in Elblag of andersom. Ik ben in Krakau gestart en heb de route nabij Sandomierz opgepakt. Voor meer informatie over de GreenVelo zie https://greenvelo.pl/en 

Het was mijn eerste keer in Polen en had geen idee wat ik zou aantreffen. Tot 1989 heerste er in Polen nog een communistische dictatuur. Hoe heeft het land zich daarna ontwikkeld? Zijn er nog sporen van de oorlogen en hoe leven de mensen in Oost Polen?

De route is zeer goed bewegwijzerd met oranje bordjes. Om de 15 a 25 kilometer is een overdekte rustplek (MOR), voorzien van tafels, bankjes, afvalbakken en een routekaart. Soms er een een dinkie aanwezig. Bij deze rustplekken mag je niet kamperen.

route polen

Ook tijdens deze reis heb ik een blog bijgehouden. Deze is te lezen op Blog Oost Polen

Ter voorbereiding van mijn reis, had ik informatie aangevraagd over de Green Velo route bij de Poolse Organisatie Voor Toerisme in Amsterdam. Ze stuurde mij een pakket met handige routekaarten en folders toe. Op hun site is ook veel informatie te vinden over het land zelf. 

Krakau
Met Transavia vloog ik van Eindhoven naar Krakau, waar mijn reis begon. Krakau is, met bijna 800.000 inw., na Warchau, de grootste stad van Polen. Het is een mooie stad met veel historische gebouwen. Het kasteel en de kathedraal van Wawel is zeker en bezoekje waard. Ook het oude centrum (Stare Mestro) is zeer mooi en gezellig. Hoewel Polen sinds 2004 bij de EU is aangesloten, gebruiken ze nog steeds hun eigen geld, zloty. Het is er redelijk goedkoop. Ik had voor omgerekend 55 euro twee hotelovernachtingen met ontbijt, op loopafstand van het centrum van de stad. Voor nog geen 10 euro kan je heerlijk eten in een van de vele restaurantjes.  


De wegen
De route gaat voornamelijk over stille, achteraf wegen. De routemaker heeft echt zijn best gedaan om er een mooie, afwisselende route van te maken. Dit betekend wel dat het wegdek niet altijd uit asfalt bestaat. Regelmatig fiets je over zandwegen en hobbelpaden...wat ik dan persoonlijk niet vervelend vind. Het asfalt is vaak in bar slechte staat. Soms lijkt het een moziek van op elkaar gekwakte klodders asfalt en is fietsen in de berm een betere optie. De ergste paden waren die met betonnen keien. Hierop kon ik met mijn bepakte fiets niet sneller dan 8-10 km/uur rijden. In de steden zijn vaak wel fietspaden. Deze worden meestal gedeeld met wandelend publiek.

Speciaal voor de fietsroute zijn langs doorgaande wegen fietspaden aangelegd. Ik vond dit saaie stukken en was dan blij wanneer er een afslag naar een gravelweg kwam. Slechts een keer moest ik echt afstappen omdat fietsen onmogelijk was. Dit was een pad dat bestond uit dikke klei. Gelukkig was het voor slecht 200 meter. Al met al vind ik het een mooie afwisseling van asfalt en onverharde lwegen.

Wat betreft het overige verkeer moet ik zeggen dat ik me geen moment onveilig heb gevoeld op de weg. De route gaat vaak over autoluwe wegen maar ook wanneer ik op een stuk fietste met meer verkeer, ging dat prima. De automobilisten houden voldoende rekening met fietsers en geven je genoeg ruimte bij het passeren. In de steden is het wel opletten omdat je niet altijd voorrang krijgt...ook al kom je van rechts.

Tijdens deze reis fietste ik op Continental Travelcontact 26x2.0 banden....dezelfde die ik tijdens mijn Noordkaap reis gebruikt heb.


Religie
Religie is in Polen heel belangrijk en een onderdeel van het leven. Het overgrote deel van de bevolking (89%) is Katholiek. Meer dan de helft daarvan gaat iedere zondag naar de kerk. In ieder dorp staan een of meer, goed onderhouden, kerken. Wanneer je op zondag door een dorp of stadje fietst, staan de kerkdeuren open en hoor je gezang en preekgebeden. De mensen staan tot buiten op de stoep naar de gebeden te luisteren omdat de kerk stampvol zit. Vaak zie je kruizen en prieeltjes langs de weg en zelfs bij mensen in de voortuin. De kerken zien er altijd goed onderhouden en schitterend uit. Het middelpunt van een dorp. Naast Katholiek is er ook het Orthodoxe geloof. Dit is slechts voor 1,3% van de bevolking maar in het oosten zie je toch veel orthodoxe kerken. Dit vanwege de russische invloeden in die gebieden. Ook deze kerken zijn schitterend om te zien. 
Op zondag zijn vaak de winkels gesloten in de dorpen. In de grote steden zijn de winkels wel open op zondag.    

   

Natuur
Wat mij zeer verbaasd heeft, is het aantal National Parken in oost Polen. In totaal zijn er in Polen 23 Natiaal Parken en 700 natuurreservaten. Het lijkt soms wel of je van park naar park fietst.  Het meest bekende is het Bialowieza Park. Het natuurlijke bos is met het oerboskarakter vergelijkbaar met de wouden die enkele honderden jaren geleden nog grote delen van centraal Europa bedekten. Het klinkt heel triest nu ik het zo opschrijf en het dringt tot me door dat de mens bezig is de natuur te vernietigen. Maargoed, blij dat ik dit stukje oerbos nog heb mogen zien. Een groot deel van het bos is niet toegankelijk voor publiek. Hier leeft ook een populatie wisents (bizons).  In het deel wat wel toegankelijk is, kan je een aardige indruk krijgen van het 'verwilderde' bos. In het Bialowieza park heb ik het Nature Muzeum bezocht. Middels een audio word je rondgeleid door het muzeum.

Ook het park Biebrzanski is zeer bijzonder. Misschien vind ik dit wel het meest bijzondere deel van de route. Het ligt in de vallei van de rivier Biebrza en is een groot laagveenmoeras. Er leven wolven, otters, bevers, zwijnen en 700 elanden. Het kent 270 vogelsoorten en er groeien bijzondere planten. Ik heb een kanotocht gemaakt over de Briebza. Ook kan je wandelingen maken in het gebied en misschien een eland spotten.

In het Noord Oosten ligt het Park Wigierski. Het bestaat uit bossen, vennen en 42 meren. het gebied is heuvelachtig en ook bijzonder om te zien.

In de parken zijn vaak wandelroutes en informatieborden. Helaas is de informatie soms alleen in het Pools aangegeven.



Overnachten
Ik hou van wildkamperen en Polen is daar zeer geschikt voor. Hoewel het niet helemaal legaal is wordt het gedoogd. Met een fiets en klein tentje is het ook geen probleem om ongezien te overnachten. Er is altijd wel bos in de buurt. Het enige probleem is dat je voor voldoende drinkwater moet zorgen want dit kan je niet uit beekjes of meren halen. Voor het  eerst in mijn fietscarierre was ik genoodzaakt om bijna iedere dag water te kopen. Campings zijn er maar niet altijd op fietsafstand. Niet alle campings zijn goed aangegeven en soms is het enkelt een klein bordje langs de weg wat het duidelijk maakt dat er een camping is. De verwijzingen zijn minimaal en dat zijn de campings eigenlijk ook. Vaak basic met alleen aanwezig wat noodzakelijk is. Sinds de fietsroute er is, zijn er kleine kampeerplekjes die particulieren aanbieden en er zijn B&B waar je voor 10-15 euro kunt overnachten. Via Booking.com heb ik een paar keer een hotelletje geboekt in een stad. Hiervoor betaalde ik 12 tot 25 euro voor een een- of tweepersoons kamer. Ik heb ook een keer bij mensen aangeklopt of ik in hun tuin mocht kamperen. In eerste instantie waren ze erg terughoudend hierin maar uiteindelijk hadden we een gezellige avond. Hoewel dit niet mijn voorkeur heeft, was het zeker een leuke ervaring. Het verbaasde me wel dat dit stel van in de dertig geen tot slecht engels sprak. Dit hadden ze ook niet op school geleerd. Gelukkig is er dan altijd nog Google Translate. 

       ;  

Onderweg
De bewegwijzering van de route was prima in orde. Ook was het fijn dat er rustplekken waren. Zo kon ik mijn pauzes altijd doorbrengen op een bankje. Hoewel ik op een fietsroute zat, kwam ik niet veel collega fiesters tegen. Waarschijnlijk omdat ik er laat in het seizoen was. Wel kwam ik, in voornamelijk de parken, Poolse fietsers tegen die een dagtochtje maakte. 

Mijn boodschappen deed ik bij supermarkten in dorpen (Sklep). je kon daar vrijwel alles kopen. Soms waren het kleine winkeltjes waar alles achter de balie stond en moest ik aanwijzen wat ik wilde hebben. De prijzen zijn laag. Voor de brood liefhebbers(zoals ik) is er niet heel veel keus. Het beste brood is het kleine, grove granenbrood. n de restaurantjes kan je voor nog geen 10 euro een volledige maaltijd krijgen met soep vooraf. De Poolse keuken is niet super maar oke. Veel vlees en vaak een zurige groente erbij. De soepen zijn wel heerlijk. Ook zijn de Polen gek op zoetigheid. In de supermarkt kan je stukken taart op gewicht kopen en zakken snoep/chocolade scheppen.

De route liep in het uiterste zuiden door een heuvellandschap (de uitlopers van het Tatra gebergte) en ook in het noorden is het glooiiend maar verder is het landschap vrij vlak. Ik was bang dat het daardoor misschien wat saai zou zijn maar ik vond de route juist heel afwisselend. Niet alleen door het diversiteit in landschap en de bosgebieden maar ook door de afwisseling van vele land- en boswegen. Ik hou daarvan en het maakt de tocht meer avontuurlijk.