header
Home Over mij
Uitrusting
Tips & Tricks
Blog

Mijn reis naar de Noordkaap
2 juni t/m 27 augustus 2017. Totale afstand: 7021 km

De route
Een route vanaf Nederland naar de Noordkaap, is online makkelijk te vinden. Er zijn namelijk al vele fietsers naar de Noordkaap gefietst. Ook zijn er routeboekjes te koop. Omdat voor mij de mogelijkheid om naar de Noordkaap te fietsen nogal plots kwam, heb ik gebruik gemaakt van 2 routeboekjes. Dat vond ik wel zo gemakkelijk en hoefde ik niet zelf een route te maken. Het eerste stuk door Duitsland en Denemarken heb ik de Jutland Fietsroute van de Europafietsers gevolgd. Deze route start in Emmen en eindigt in Hirtshalls of Skagen. De route is gebaseerd op een stelsel van zeer oude handelswegen en gaat over stille wegen en oude spoorbanen. In Denemarken zijn regelmatig oude sporen van de Vikingen te zien.

Vanaf Hirtshalls nam ik de boot naar Christiansant (Noorwegen). Ik fiets vervolgens langs de kust naar het meest zuidelijke plaatsje van Noorwegen;  Lindesnes, en volg dan de route 'Langs de kust naar de Noordkaap' van Paul zandveld. Een paar keer ben ik van de route afgeweken om vervolgens het binnenland van Noorwegen in te gaan. De bergen over. De Lofoten heb ik uiteraard ook gezien. Dit is toch wel een hoogtepuntje op de route naar de Noordkaap.

Eenmaal de Noordkaap berijkt, ben ik nog een stukje door gefietst. Een collega fietster had mij enthousiast gemaakt over de Curtain Trail ofwel de route langs het IJzeren gordijn...ofwel de Velo 13. De route loopt door het oostelijke deel Finland, langs de grens met Rusland. Deze route heb ik dus grotendeels gevolgd. Mijn eindpunt was Helsinki. 

Aan het einde van mijn fietstocht stond de teller op ruim 7000 kilometer. Ik ben 88 dagen onderweg geweest.

fietsroute Noordkaap

Tijdens mijn reis heb ik mijn avonturen in een blog geschreven. Ik ga daarom niet een verslag van de reis beschrijven op deze site. Mijn blog is hier te lezen. Wel bespreek ik hieronder per land wat bijzonder, interessant of nuttig is om te weten voor de fietsende reiziger. 

Duitsland
Nadat ik vanaf huis naar Emmen ben gefietst,  passeerde ik al snel de grens met Duitland. Ik volgde de Jutland Fietsroute. Het deel door Duitsland is bijna 400 kilometer. Duitsland vond ik niet zo'n heel interesant deel van de tocht. Ik vond het wat saai. Veel weilanden en vrij  vlak terrein. Gelukkig waren er ook mooie stukjes door bosgebied. Wat me op een gegeven moment begon te irriteren, was de staat van de wegen. Het wegdek was slecht maar het werd nog slechter wanneer er een fietspad was aangelegd. De fietspaden liggen aan de verkeerde kant van de weg en zijn ook nog eens verhoogd. Het is eigenlijk het trotoir dus je deelt het met wandelaars. Bij een oversteek bonk je dus de stoep af en bonk je weer de stoep op. Het is verschikkelijk. Automobilisten geven je geen voorang waardoor je maar traag voorruit komt
Ik heb 3 keer overnacht in Duitsland waarvan 2 keer in het wild. In het Noorden is dat goed mogelijk. Meer naar het Noorden werd het fietsen wat aangenamer. Het is er minder druk bevolkt en meer natuur.


Denemarken
Het was voor mij een opluchting om Denemarken in te fietsen. De wegen zijn goed en de fietspaden zijn beter. In Denemarken betalen ze met Deense Kronen. Ik had moeite om een pinautomaat te vinden. De prijzen in de supermarkt zijn vergelijkbaar met Nederland. De Finnen komen heel rustig over. Vriendelijk maar wel erg op zichzelf. Onderweg zag ik regelmatig wandelaars. Net als in het noorden van Duitsland zijn er langs de Jutland route verschillende overblijfselen te zien van de Vikingen.  

Het landschap in Denemarken is vrij vlak. Soms wat glooiing. De route volgt de rustige, smalle wegen langs eindeloze graanvelden. Af en toe en gravelpad. Toch vond ik het niet saai. De bloemen langs de weg, de goudkleurige graanvelden en de mooie wolkenvelden maakte het fietsen erg prettig. Ook hoor ik allerlei vogelgeluiden en zie ik onderweg wat reeen. En wat een stilte! Weinig verkeer en het hele land straalt rust uit. Helaas had ik vaak tegen wind...heel harde wind. 

In Denenmarken heb ik ruim 500 kilometer gefietst. Ik heb er 5 nachten gekampeerd. 4 keer in het wild en 1 keer op de camping in Viborg (120DK)...vanwege het slechte weer. Ik schrijf wel 4 keer in het wild maar dat waren shelterplekken. Dit is een gratis overnachtingsveldje voor kampeerders. Vaak staat er een houten shelter waarin je kunt slapen, is er een waterpomp, een vuurplaats en een droogtoillet. Deze vind je in heel Denemarken. Hier is een app te downloaden die alle shelterplekken aangeeft aan. In Denemarken heb ik ook een paar keer een oud spoortraject gevolgd.  Het laatste stuk naar Hirtshalls is het spannendste stuk. Het was zonnig en rond de 30 graden toen ik daar was. Een uitgestrekt en dunbevolkt gebied. Voordat ik Hirtshalls bereik, fiets ik door een duingebied. Erg bijzonder na honderden kilometers graanvelden. Het ticket voor de ferry naar Christansant koop ik in de office. Omdat ik met euro's betaal rekenen ze een flinke toeslag. Betaal dus in Deense kronen of je creditcard. 

Het plaatsje Hirtshalls is zeker een bezoekje waard. 



Noorwegen
Ook na deze reis is Noorwegen het nog steeds mijn favoriete fietsvakantieland. Wat een mooie natuur en wat een variatie in landschap! Ik heb de kustroute gevolgd maar ben een paar keer van de route afgeweken omdat ik ook graag in binnenland fietst...de bergen in. Ik hou ervan om door berggebied te fietsen. Langs de kust kan het redelijk druk zijn met campers en touristen. Hoewel deze drukte niet te vergelijken is met de drukte in Nederland, vond ik het toch heerlijk om er even van weg te zijn. Het binnenland is wat dat betreft een stuk rustiger met verkeer.

De wegen in Noorwegen zijn uitstekend. Voor de liefhebbers zijn er, voornamelijk in het binnenand, ook veel gravelwegen door afgelegen gebieden. Ook deze zijn goed te fietsen. De Noorse automobilisten houden veel rekening met fietsers. Ze passeren je met een ruime bocht en blijven op een smalle, bochtige weg lang achter je rijden totdat ze veilig kunnen inhalen. Ook krijg je meestal voorrang of stoppen ze wanneer ze maar het gevoel hebben dat je wilt oversteken. Helaas zijn er in Noorwegen veel tunnels. Soms wel van een paar kilometer lang. Tunnels zijn echt niet fijn om doorheen te fietsen en dat komt vooral door het harde geluid van verkeer. Wanneer er een auto in de tunnel is, heb je het idee dat er een goederentrein aankomt. Je weet ook niet uit welke richting die komt want het geluid galmt door de hele tunnel. Oordopjes kan helpen. Het fietsen in de tunnels gaat opzich prima. Druk is het er niet. Trek wel een reflecterend hesje aan zodat je goed zichbaar bent. Gebruik eventueel ook voor- en achterverlichting. een aantal tunnels zijn verboden voor fietsers. Soms ligt er nog een oude weg om of over de berg maar dit is niet altijd het geval. Het is dus verstandig om vantevoren goed je route te bepalen.

   

Wanneer je de route naar de Noordkaap volgt, zal je vaak een veerpont moeten nemen. De kust van Noorwegen bestaat voor een groot deel uit fjorden en is bezaaid met eilanden. Meestal gaat zo'n boot ieder half uur maar ik heb ook een keer een halve dag moeten wachten omdat er slechts twee keer werd gevaren per dag. De kosten zijn 30 tot 60 noorse kronen. De ferry Bodo-Moskenes kostte me 220 NOK. Tip! Als 60+er krijg je 50% op de ferry's en musea.

Wildkamperen in Noorwegen is toegestaan en gaat prima. Je mag overal vrij staan als het maar op 500 meter vanaf bebouwing is. Ik vind het wel zo prettig en een veiliger gevoel wanneer ik niet gezien wordt. Meestal sla ik een gravelpadje in om daar een plekje te zoeken. De mooiste plekjes zijn langs een meer of op een hoogvlakte. Water haal ik uit stromende riviertje of kleine watervalletjes. Ik gebruikte ook wel water uit een meer. Let dan wel op want vlak langs de oever staat het water stil en is niet helemaal helder of er zwemmen beestjes in. Een stukje zwemmen om dan water te tappen is dus een optie. Ik hou niet zo van zwemmen maar gelukkig heb ik een sterke maag. vrijwel iedere dag fiets je wel door een plaatsje met een winkeltje waar je inkopen kunt doen. De prijzen zijn vergelijkbaar met de duurdere supermarkten in NL. Hou er wel rekening mee dat de winkels op zondag gesloten zijn. 

In de maanden juni, juli  en augustus zijn de dagen lang en wordt het niet echt donker. Je kan dus lang doorfietsen en hebt s'avonds geen lampje nodig. 

Wat ik zeker aan kan raden is de Preikestolen trail te lopen. Deze wandeling is 8 kilometer (heen en terug) en is in zuid Noorwegen. De Preikestolen, ofwel Preekstoel, is een enorm plateau wat uitkijkt over het Lysefjord. De rots ligt op 604 meter en de wandeling ernaartoe is schitterend. Ik begon de wandeling terwijl het mistig was en miezerde maar eenmaal boven brak de lucht open en had ik een geweldig uitzicht.  


Ondanks dat ik een populaire fietsroute volgde, kwam ik weinig collegafietsers tegen. Totdat ik de Lofoten bereikte, waren ze op een hand te tellen. Echter op de Lofoten zag ik veel vakantiefietsers en vanaf dat moment tot de Noordkaap kwam ik eigenlijk bijna dagelijks wel een fietser tegen. Ik moet zeggen dat de Lofoten ook wel een hoogtepunt van de reis was. Het is een uniek stukje Noorwegen. De kleuren van het landschap en de zee zijn zo bijzonder. Het stuk na de Lofoten en de Vesteralen, is ook geweldig. Eerst fiets je nog een heel stuk langs de kust met de mooiste fjorden en baaien. Even voorbij Alta verlaat je de kust en rij je vervolgens door een glooiend, kaal gebied met alleen wat lage begroeiining. Toen ik er was, was het zonnig en >23 graden en leek het soms of ik door een woestijn fietste. Er ligt ook nog maar een weg richting het noorden. Vanaf Olderfjord fiets je weer langs de kust. Ik kreeg daar een euforisch gevoel dat ik de Noordkaap naderde. De tunnel vlak voor Honingsvag is bijna 7 km lang maar omdat het niet druk is met verkeer, vond ik het prima te doen. De allerlaatste 30 kilometer zijn misschien wel de allerzwaarste. Er lijkt geen eind aan te komen en het is nog een behoorlijke klim.   

In totaal heb ik 3751 kilometer afgelegd in Noorwegen. Ik heb er 52 nachten gekampeerd waarvan 10 op een camping, 41 in het wild en 1 nachtje in het ziekenhuis.De prijs voor op de camping varieerd van 100 ot 200 NK voor 1 persoon. In Noorwegen en Finland heb ik mijn record van langste periode aaneengesloten wildkamperen verbroken met 21 nachten totaal.

   

Finland
Vanaf de Noordkaap ben ik terug gefietst naar Honingsvag en heb daar de Hurtigruten naar Kjollefjord genomen om vervolgens richting het zuiden naar Finland te fietsen. Een ticket voor de Hurtigruten is te koop op de boot. De fiets mag in het laadruim. Eenmaal in Finland heb ik de Curtain Trail gevolgt. Dit is de route langs het ijzeren gordijn. Deze loopt door het oosten van Finland en volgt de grens met Rusland. Het noorden van Finland, Lapland, bosrijk maar er zijn ook veel meren en open vlaktes. Er lopen veel rendieren. Beren heb ik niet gezien. Lapland had dus nog wat variatie in landschap maar op een gegeven moment zie je alleen nog maar bos. Een glooiende, lange, rechte weg door bosgebied. Weinig dorpen en als er een dorp is, stelt het weinig voor. Er zijn niet veel campings maar wildkamperen is zeer goed te doen...in het bos is plek zat. Van muggen heb ik wel last gehad maar ik had het veel erger verwacht. Je leest wel eens verhalen dat het zwart ziet van de muggen maar dat heb ik niet meegemaakt. Meestal trok ik eerst mijn lange broek en jas aan en zette daarna pas mijn tentje op. Dit voorkomt een hoop muggebeten. 

De wegen zijn goed en er rijdt zeer weinig verkeer. Vlakbij de russische grens zag ik af en toe een militaire auto rijden. Het fietsen door het saaie bosgebied vond ik mentaal behoorlijk zwaar. Er is weinig afleiding en daarbij kwam ook nog dat ik constant tegen wind had. Ik genoot wel van de mooie wolkenformaties en de fijne kampeerplekjes. Wanneer ik 'savonds voor mijn tentje zit bij een kampvuurtje en met een goed boek, voel ik me toch erg gelukkig. In Finland zijn ook veel shelterplekken. Op www.tulikartta.fi staan ze aangegeven. Soms trof ik echter alleen een rustplek aan waar ik niet graag ging staan met mijn tentje. Meer naar het zuiden zijn wat meer dorpen, meren en wegen. Voor de afwisseling nam ik dus ook regelmatig een gravelpad.

Drinkwater haalde ik in het noorden van Finland nog uit een meer maar het was niet altijd helder en betrouwbaar. In vrijwel iedere supermarkt heb je bij de ingang een wasbak waar je water kunt tappen. De prijzen in de supermarkt zijn vergelijkbaar met de goedkopere winkels in Nederland. Het groente en fruit vond ik van slechte kwaliteit en duur. Ik ben zeer weinig fietsers in Finland tegengekomen. Waarschijnlijk is dat aan de westkant anders. 

Vanaf helsinki vloog ik met Transavia terug naar Amsterdam. Het ticket had ik 2 weken va te voren geboekt. Het vliegveld in Helsinki is goed te bereiken met de fiets. Er zijn vele fietspaden in en rond de stad. Onderweg had ik een doos opgehaald bij een mega grote outdoor winkel zodat ik mijn fiets netjes kon verpakken voor de vlucht. Het ging allemaal heel vlot en makkelijk.

In Finland heb ik 2085 kilometers gereden en heb ik 25 keer overnacht waarvan 21 in het bos. De prijs van de camping is €12-15. In Helsinki betaalde ik €23  per nacht.