header
Home Over mij
Uitrusting
Tips & Tricks
Blog

IJsland
15 augustus t/m 11 september 2020, afstand 1849 km

IJsland is het op een na grootste eiland van Europa met een oppervlakte van 103.000 m2 (ter vergelijking: Nederland meet 41.500 m2). Hemelsbreed bedraagt de grootste afstand van het westen naar het oosten bijna 500 km en van het noorden naar het zuiden ruim 300 km. De kustlijn heeft een afstand van 5000 km.

Met ruim 360.000 inwoners is het land zeer dun bevolkt. Reykjavik is de hoofdstad van IJsland. 2/3 van de totale bevolking woont in Reykjavik en de voorsteden. De rest van de inwoners woont op verspreidt liggende boerderijen of in dorpjes langs de kust. Het binnenland is onbewoond en bestaat uit bergen, steen- en grindwoestijnen, lavavelden, gletsjers en rivieren. 

In 2012 ben ik in IJsland geweest. Samen met mijn broer heb ik toen een rondrit gemaakt met de auto over voornamelijk de ringweg. Dat was in mei dus het binnenland was nog afgesloten vanwege sneeuw. Het was een geweldig mooie reis en we hadden alle hoogtepunten en bijzonderheden van IJsland bezocht. Ik heb me toen ook voorgenomen om ooit nog eens terug te gaan en het land vanaf de fiets te bewonderen. En dat heb ik gedaan. Begin 2020 heb ik een vliegticket geboekt voor augustus. Het was een spontane actie toen ik zag dat de prijzen redelijk betaalbaar waren. Hoewel mijn geplande reisjes naar Zwitserland in april en naar Spanje in mei niet konden doorgaan vanwege draconische cofid19-maatregelen van de overheid, kon mijn reisje naar IJsland gelukkig wel doorgaan. Omdat het reizen zoveel mogelijk werd ontmoedigd door deze maatregelen, lag het tourisme vrijwel stil. Tourisme is een van de grootste inkomstenbronnen van IJsland. Dit jaar had ik echter het gevoel de enige tourist in IJsland te zijn.

Ook tijdens deze vakantie heb ik weer een blog bijgehouden voor vrienden en familie. Mijn reisverslag is hier te lezen. Op deze site ga ik meer in op bepaalde belevenissen, bijzonderheden en geef ik tips over fietsen in IJsland. Uiteraard heb ik hier ook meer foto's geplaatst.

Bekijk ook mijn video op Youtube

De Route
Ik ben gestart in Keflavik, het vliegveld. Vervolgens ben ik langs de zuidkust naar Selfoss gegaan. Ik heb een rondje gemaakt naar Pingvellir om daarna in Selfoss terug te komen voor de verplichte tweede pcr-test (de eerste had ik direct bij aankomst op het vliegveld). De route fietste ik met de klok mee. Ik heb van tevoren uitgezocht hoe de windrichting is in IJsland maar het weer is erg wisselvallig en onberekenbaar. Het is een kwestie van geluk hebben...en dat had ik helaas niet. Ik heb veel tegenwind gehad.

Vanaf Selfoss ging ik noordwaards, dwars door de highlands over de f35, de Kjolerroad. Eenmaal weer op de ringweg nr.1 fietste ik via Akureyri en Mivatn naar de oostkant van IJsland. Dit jaar was er bijzonder weinig verkeer op de ringweg vanwege de cofid-maatregelen waardoor er veel minder touristen waren. Fijn voor de fietsers dus. Na Egilsstadir vervolgde ik de ringweg en via de Oxipas bereikte ik de zuidkust. Deze volgde ik tot de afslag 208 naar Landmannalaugar. Na weer een stukje highlands was ik weer terug in Sefoss en fietste via Reykjavik naar het eindpunt Keflavik. De gehele route is 1849 kilometer. Het aantal hoogtemeters is 17.382 meter

route

The Golden Cirkel
Niet ver van Reykjavik, in het zuidwesten van IJsland zijn een paar bijzonderheden te bezoeken. De Blue Lagoon, Geyser, Gullfoss en Pingvellir. De Blue Lagoon, ten zuiden van Reykjavik, is een in een lavaveld aangelegd meer, gevuld met warmwater wat afkomstig is van de Svartsengi warmwater- en krachtcentrale. Het water heeft een typische wit-lichtblauwe kleur veroorzaakt door een mengsel van mineralen, blauwwier en silicium. Ik ben er niet in geweest aangezien ik niet van dit soort touristen attracties houd, maar de omgeving rondom is ook schitterend. Vlakbij is een mooie camping met keuken. Vanaf het stadje Selfoss fietste ik naar Pingvellir. Sinds 1930 is dit een nationaal park en opgenomen op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Pingvellir toont op een heel mooie manier de midden atlantische breuk. Het is de geologische grens tussen het noord amerikaanse en het europese continent. Jaarlijkse drijven deze continenten 1-2 cm uit elkaar. Je kan er fijn wandelen en er zijn ook kampeerplekken. De weg van Selfoss naar Pingvellir is een mooie route en goed te fietsen.

Geysir en Gullfoss liggen vlak bij elkaar en ook beide vlak langs het begin van de f28, Kjolurroute. Geysir is een geothermisch veld met geisers en bubbelpooltjes. Overal zie je rookpluimen van stoom en ruik je de geur van rottende eieren. De geysir zelf is niet meer zo actief maar de Strokkur spuit iedere 4-10 minuten een straal van heet water de lucht in. 10 kilometer verder is Gulfoss, een gigantisch grote waterval. Het water valt in twee trappen omlaag en veroorzaakt daardoor een hoop nevel. Wanneer de zon schijnt, zie je regenbogen in deze nevel. Het kan hier erg druk zijn met touristen maar toen ik er was, was de parkeerplaats vrijwel leeg.

    fietshok bij airport Keflavik

De kj÷lur road, f35
De kj÷lur road, ofwel de f35, loopt dwars door de highlands van ijsland. Van zuid naar noord, of andersom. De ongeasfalteerde weg van puin, gruis en gravel voert tussen de Langjokull en de Hofsjokull gletsjer door. Deze weg is slechts 3 maanden per jaar open voor verkeer. De rest van het jaar ligt er sneeuw. Na het passeren van Geisir en Sulfoss start al snel de gravel. Er is hier totaal geen bewoning. Het enige wat je ziet, is wat schapen. Het binnenland van ijsland bestaat alleen maar uit stenen. Links en rechts kijk je naar de gletsjers en watervallen. Wildkamperen is overal mogelijk. Halverwege de route kom je langs 2 geo-thermische velden. Kerlingfjoll en Hveradalir. De eerste heeft veel indruk op me gemaakt. Er is een aardige camping in het dal. De wandeling is echt geweldig mooi. Pittig maar de moeite waard. De kleuren van de gebergten zijn zo intens en overal zie je stoom uit de grond komen. Ook is er een warmwaterpool niet ver van de camping vandaan. Hveradalir is ook een bijzondere plek. Ook hier is een camping en een restaurantje waar je goeie koffie kunt krijgen. Er is een korte wandeling door het geo-therisch veld en er is een warmwaterpool. 

Het wegdek vond ik bar slecht. Lange stukken met grote kiezels en veel wasbord. De route is niet geheel vlak. Er zijn ook een aantal klimmetjes waarvan een enkele behoorlijk zwaar. Dit wordt zeker veroorzaakt door het slechte wegdek. Ik heb een paar keer moeten afstappen. Het hoogste punt ligt iets boven de 600 meter. In het binnenland  kan er een stormachtige wind staan. Het weer is er zowiezo erg wisselvallig en onvoorspelbaar. Ik had een dag mijn snelheid niet boven de 10 km/uur uitkwam. Wildkamperen is goed mogelijk al is het soms even zoeken naar een beschut plekje. Drinkwater kan je uit de riviertjes halen. Tegenwoordig zijn op de f35 bij elke rivier bruggen dus rivierdoorsteken heb je niet. Op de weg naar Kerlingerfjoll kan het wel zo zijn dat  het water hoog staat en je dus een rivier moet doorsteken.

kamperen langs de f35f35f35   

Ringweg nr.1
De ringweg nr.1 is een geasfalteerde weg die rondom heel ijsland loopt. De gehele rondweg is in totaal 1339 kilometer lang. Op deze weg mag maximaal 90 km/uur gereden worden. Vanaf de Kjolurroad fietste ik de ringweg op richting het oosten. Na 3,5 dag gravelroad was dit een verademing. Vanwege de coronamaatregelen was er opvallend weinig verkeer op deze weg. Het tourisme werd behoorlijk tegengehouden door de 5 dagen-quarantaineplicht die 3 dagen na mijn aankomst was ingegaan. De ringweg kan normaal gesproken erg druk zijn in de zomermaanden. Voorbij Akureyri ligt een tunnel waar je als fietser niet door mag maar de omweg via Svalbaroseyro is zeker de moeite waard. Het gebied rond het meer Mivatn is schitterend. Er zijn geothermische velden en bijzondere rotsformaties. De weg 848 is een zeer mooie route. Je komt ook langs een afslag naar een warmwaterbron in een grot.

Verder richting het oosten over de ringweg nr.1 fiets je door een oneindig stenenveld. Hoewel ik gelezen had over dat dit deel wat saai is, vond ik het geweldig. Ik vond het geen moment saai. Er is altijd wel wat te zien. Bergen, watervallen, rivieren en mooie uitzichten. De afdaling voor Egilstadir is geweldig. De stad stelt niet veel voor maar er is een supermarkt. Na Egilstadir koos ik voor de weg 95. Dit is de oude ringweg. Langs het stuwmeer Lagarflljot fiets je verder door een brede vallei tussen hoge bergen. Na zo'n 50 km nam ik de 939 de Oxipas. Een flinke klim over een bergketen. De afdaling is door de steile haarspeldbochten en slechte wegdek erg gevaarlijk. Je daalt af richting de kust. Eenmaal weer op de rondweg nr.1 is het goed fietsen. De enige flinke klim is bij Krossanes. De weg is verder glooiend en je hebt constant uitzicht op de zee. Vanaf Hofn zie je aan je rechterkant continue de vele gletsjers. Je passeerd het ijsmeer Jokursarlon en Skaftafell. Er zij verschillende mooie wandelroutes naar watervallen. Als je de tijd hebt zijn er op de westroute vele mooie plekken te bezoeken. Langs de ringweg zijn overigens voldoende dorpjes en mogelijkheden om boodschappen te doen. Vaak zijn de benzine stations ook uitgerust met een aardig assortiment aan voedingsmiddelen. 

  Akureyri Gopafoss Namafjall Jakulsarlon

Landmannalaugar
25 km voorbij Kirkjubaejarklaustur nam ik de weg 208 richting Landmannlaugar. Dit is een gravelweg
en alleen toegankelijk voor 4-wheel-drives.De weg voert steeds verder het bergachtige binnenland in. Ik had een stevige wind tegen. Het wegdek is slecht en er zijn een aantal pittige klimmetjes waardoor ik regelmatig moest afstappen. Het landschap is overweldigend. De kleuren, de leegte, de oneindigheid en de stilte. Toen ik er was kwamen er bijna geen auto's voorbij. Weet wel dat dit kwam door de strenge corona maatregelen waardoor er zeer weinig touristen waren op dat moment. Kamperen is overal mogelijk langs deze route. Hou wel rekening met de weersveranderingen. Het weer kan vooral in het binnenland plots omslaan. Zoek dus, als het even kan, een beschut plekje. Neem ook voldoende eten mee, wat betekend voor een paar dagen, want er is niks te koop in Landmannalaugar. Op deze route had ik 17 keer een rivierdoorsteek. De diepste rivier kwam tot kniehoogte. Het water is ijskoud. Na de derde doorsteek verging ik van de pijn door de kou. Een paar waterdichte sokken van Sealskinz waren voor mij de oplossing. Hoewel het water tot boven mijn sokken kwam, bleven mijn voeten droog. En nog belangrijker; het voelde minder pijnlijk aan.

Landmannalaugar is een dal ten oosten van de vulkaan de Hekla. Het dal is met lava bedekt en wordt omringd door rood, geel, bruinrood, groen en grijsblauwe rhyolietbergen. Er is een grote (veel te dure) kampeerplaats met een eenvoudig sanitairgebouw. De tent staat op een kale grindvlakte en moet je goed vastzetten want het stormt er bijna altijd. Er zijn diverse wandelroutes in het gebied. Ik heb een korte wandeling gemaakt aangezien het de gehele dag regende en er een stevige, koude wind stond. Met slecht weer komt het landschap niet echt tot zijn recht en ik vond het dan ook geen geweldige plek om te verblijven. Het viel erg tegen. Via de wasbordweg 208 kwam ik uiteindelijk op de F26. Terug in Selfoss fietste ik via de ringweg nr.1 naar Reykjavik. Dit was goed te doen, ondanks de lange klim, aangezien er een vluchtstrook is.       


Nog wat nuttige informatie

Overnachten
Kamperen is in IJsland goed mogelijk. Er zijn langs de ringweg voldoende campings en zelfs in het binnenland zijn kampeerterreinen. De fasciliteiten op de campings zijn goed/redelijk. De douches en toilletten zijn schoon en netjes maar vaak te weinig wanneer het druk is. Ook is er soms een keuken aanwezig met kookvoorzieningen en ruimte om te eten. Wifi is er vrijwel altijd. In IJsland mag je ook wildkamperen. Ik heb het vaak gedaan en kon altijd wel een geschikte plek vinden. Hou er wel rekening mee dat het 'savonds flink kan gaan waaien. Het tarief van een camping betaal je per persoon, dus niet per plek. De kosten varieren van 1200 tot 2500 IJslandse Kroon wat neerkomt op 8 tot 17 euro per persoon.
Tijdens deze reis heb ik 2 keer elders overnacht. In een hostel en bij mensen thuis.Overnachten in een hotel is duur. Via een bookingsite kan je gemakkelijk goedkopere overnachtingsplekken vinden.

Eten
Zolang je op de ringweg zit, is het geen probleem om voedingsmiddelen te krijgen. In vrijwel elk plaatsje kan je boodschappen doen en benzinestations zijn ook uitgerust met een redelijk assortiment aan voedingsmiddelen. De prijzen in de supermarkt zijn iets hoger dan in Nederland maar wanneer je let op wat je koopt, kan je de kosten beperkt houden. Bij de benzinestations is het ook vaak mogelijk om wat te eten voor een redelijke prijs (15-20 euro). Wanneer je een kop koffie besteld, is dat inclusief refill.
Wanneer je de ringweg verlaat en het binnenland ingaat, is er weinig te krijgen. Neem dus voldoende voedsel mee. Ook op de campings in het binnenland kan je vaak niks kopen. Ik zou er in ieder geval niet van uit gaan. In de tijd dat ik er was, waren de eettentje gesloten vanwege het weinige tourisme op dat moment. Zelfs bij de touristische plekken, was er vaak niets te krijgen.
Drrinkwater is geen probleem. Het water uit de rivieren kan je goed drinken en is heerlijk. In het binnenland zijn voldoende waterstroompjes waar je de bidons kunt vullen.

Veiligheid
Ik denk dat IJsland een van de veiligste landen op de wereld is als je kijkt naar criminaliteit. Diefstal en berovingen vinden er bijna niet plaats. Ik kwam een fietser tegen die niet eens een fietsslot bij zich had. Als vrouw alleen in IJsland hoef je je ook geen zorgen te maken. De meeste misdaden gebeuren vaak in de steden maar de IJslandse steden geven totaal geen gevoel van ongemak.
Fietsen door IJsland heb ik als zeer prettig ervaren. De automobilisten houden vaak goed afstand bij inhalen. Ze hebben geen haast en passeren langzaam. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Nu moet ik erbij zeggen dat er zeer weinig tourisme was in de periode dat ik er was. De ringweg zal veel drukker zijn in het hoogseizoen waneer er geen corona maatregelen zijn. Ik had erg mazzel wat dat betref. Ook het binnenland kan dan behoorlijk druk zijn met 4-wheel-drives. Niet altijd fijn vanwege de stofwolken die ze veroorzaken.

Wat ook onder veiligheid valt is de veiligheid van je gezondheid. Je wilt natuurlijk gezond en fit blijven. Wanneer de temperatuur laag is, verbrandt je lichaam meer energie. Eet dus goed! De weersomstandingheden zijn niet voorspelbaar. Zo kan je plots dagenlang een stevige tegenwind hebben in het binnenland. Het kan gebeuren dat je i.p.v. 120 km per dag, slechts 60 km aflegt en dus langer over een traject doet dan gepland. Neem dus voldoende extra eten mee. De wind en regen kan een grote rol spelen, ook wat betreft afkoeling van je lichaam. Neem een goed regenpak mee. Dit houd je niet alleen droog bij regen maar kan je ook beschermen tegen de koude wind. Het hoeft niet te vriezen om onderkoelt te raken. Ik had een dag door de regen gefietst. Mijn handschoenen waren nat en mijn handen voelden koud. Op een gegeven moment kreeg ik blaasjes en open wondjes op mijn vingers waar constant vocht uitkwam. Deze wondjes genazen niet aangezien het koud en vochtig was. Het bleek om bevriezingswondjes te gaan. Eenmaal thuis geneesde het gelukkig snel maar de littekens zullen voorlopig nog zichtbaar zijn als paarsgekleurde vlekken.

De wegen
Wanneer je in IJsland gaat fietsen moet je een goede stevige fiets hebben. Ten eerste zijn de wegen buiten de ringweg soms bar slecht. Ten tweede wil je geen pech krijgen want er zijn weinig fietsenmakers. Neem dus wat gereedschap en reparatie spulletjes mee zodat je problemen met de fiets zelf kunt oplossen. Enige kennis van fietstechniek is wel handig. Vooral in het binnenland zijn brede banden gewenst. Ikzelf reed op Schwalbe Marathon GT 365 26x2.0 banden. Dit zijn allrounder voor elk weertype en hebben een redelijk grof profiel.
De ringweg is zo goed als geheel geasfalteerd.
IJsland is niet helemaal vlak. Op de ringweg krijg je regelmatig te maken met  klimmetje. Vaak niet heel lang en niet heel steil. In het binnenland zijn de klimmetjes wel wat steiler en zwaarder aangezien je dan ook op gravel rijdt. Ik heb toch wel regelmatig moeten afstappen om mijn fiets omhoog te duwen. Dit kwam vaak ook door de stevige tegenwind. Op de route naar Landmannalaugar heb ik 17 rivieren moeten doorwaden. Hier liggen geen bruggen. Het water is ijskoud en sommige rivieren kwamen tot kniehoogte. Na 3 rivier doorsteken deden mijn voeten zo'n pijn van de kou dat ik niet meer verder kon. De waterdichte sokken van Sealskin waren een uitkomst. Het houd de kou en nattigheid goed tegen. Dus Neem die mee!! Waterdichte handschoenen raad ik ook aan.