header
Home Over mij
Uitrusting
Tips & Tricks
Blog

GPS
Ik wil graag een stukje schrijven over mijn GPS. Niet over de technische kanten of de keuze van GPS, daar is al genoeg over te vinden op internet, maar meer over het gebruik en voordelen van fietsen met een GPS.

Sinds 2011 heb ik een GPS. Mijn eerste GPS was een Garmin Etrex Vista Hsx. Dit is een goeie GPS voor een redelijke prijs. Momenteel heb ik een Garmin Etrex 20. Dit is een nieuwer model.
De GPS zit in een houder op het fietsstuur.

Via een computerprogramma, Mapsource of Basecamp, maak ik een track/spoor op de computer en deze upload ik naar de GPS. Een track van bijv. 1500 km sla ik op in delen van 250-400 km. Een track mag nl. maar uit een beperkt aantal punten bestaan plus het openen van een track van 250 km duurt minder lang dan een track van 1500 km.
Je kan ook een route maken. Een route geeft bij een kruising aan waar je heen moet d.m.v. een vette pijl en/of geluidje. Het werkt dus als een autonavigatie. De route wordt ook herberekend wanneer je verkeerd fietst. Dit kost echter veel meer energie dan wanneer je een track/spoor volgt. Hierbij krijg je geen signaal van het apparaat en moet je zelf in de gaten houden wanneer je moet afslaan. Gewoon het lijntje volgen, zeg maar.
 

In de GPS kan je verschillende landkaarten zetten. Deze plaats ik op een sd kaartje.
Eventueel kun je tijdens het maken van de track ook waypoints plaatsen voor bijv. campings maar dat is niet noodzakelijk omdat deze al op de kaarten staan. Met de GPS kan je ook zoeken naar een dichtsbijzijnde overnachtingsplek.

Kaarten zijn te downloaden op internet. Op www.openfietsmap.nl vind je gratis kaarten van heel de wereld. De kaarten zijn behoorlijk gedetailleerd. Zo staan er ook campings, winkels en bezienswaardigheden op aangegeven.

Sinds ik met een GPS fiets, zijn mijn tochten een stuk avontuurlijker. Ik fiets over kleine weggetjes en paden die je op een landkaart niet vind. Toen ik nog zonder GPS fietste, reed ik meer op de doorgaande wegen. Ik volgde vaak de richtingaanwijzers en durfde niet goed een alternatieve weg te kiezen omdat ik niet wist waar deze precies naartoe zou gaan. Dat stond namelijk niet aangegeven. Op de GPS zie je wel waar een weg naartoe leidt en/of deze niet dood loopt.   

De Garmin Etrex heeft als voeding 2 penlite AA batterijen. Deze gaan 3-4 dagen mee wanneer je een track volgt en de belichting uitzet. Om te voorkomen dat ik tijdens een reis een tas vol batterijen verbruik, koppel ik mijn GPS met een usb kabeltje aan een powerstick. Een powerstick is een oplaadbare accu. Deze accu kan ik weer opladen via mijn naafdynamo. Ik heb dus 2 powersticks bij me. De ene laad ik op, de andere hangt aan mijn GPS. 

Omdat een naafdynamo wisselstroom leverd moet je een omvormer plaatsen als je een GSM, powerstick of e-reader wilt opladen. Ik heb een omvormer van Kemo M-172N. Deze is te zien op de foto. Het zwarte doosje wat onder mijn stuurpen hangt. De GPS kan je niet direct op de omvormer aansluiten omdat deze geen stroom levert als je stilstaat. De GPS gaat dan uit. Je kunt natuurlijk ook een zonnepaneel gebruiken om de powersticks op te laden.

Er zijn vele soorten omvormers te krijgen. Zelfs die verwerkt zijn in de stuurpen. Heel mooi allemaal maar er hangt ook een mooi prijskaartje aan.  De omvormer van Kemo kost een paar tientjes en werkt naar behoren.